Dag 10 - Reisverslag uit Feldkirch, Oostenrijk van Ton Leeuwenkuijl - WaarBenJij.nu Dag 10 - Reisverslag uit Feldkirch, Oostenrijk van Ton Leeuwenkuijl - WaarBenJij.nu

Dag 10

Door: Ton vanuit Wald am Arlberg

Blijf op de hoogte en volg Ton

07 Mei 2014 | Oostenrijk, Feldkirch

Na een koude en slechte klotennacht waarin ik bijna geen oog had dicht gedaan ging om 07.00 uur de wekker. Jos was al druk doende met het afbreken van zijn tent. Het was zo koud geweest dat er zelfs ijs op de tent lag. Overal lagen nog spullen van mij want ik had samen met Nico de was gedaan alles en in de droger gestopt. Ongeschoren zocht ik mijn spullen bij elkaar omdat Geert al met de broodjes aankwam, terwijl ik mijn tent nog moest afbreken. Lekker primitief zaten we allemaal bij elkaar op de slaapzolder waar we een grote ontbijtzaal van hadden gemaakt. Voor ieder had Geert 4 broodjes gekocht met allerlei soorten beleg en jams. Tjonge, jonge wat kun je toch veel krijgen voor 4 euro per persoon!
En terwijl iedereen daarna op de fiets stapte voor de zware tocht brak ik m'n tentje af. Peter en Hermien deden hetzelfde want zij hadden verreweg de meeste spullen in te laden. Omdat Leo vanwege z'n kont niet meer kon fietsen werd besloten dat Hermien en Peter op de fiets samen de Pass zouden nemen. Leo zou samen met Sjoerd de leen VW plus aanhanger over de Pass brengen.
Geen van drieën wist waaraan we begonnen maar vrolijk stapten we op de fiets voor ruim 15 km. klimmen. Het begon direct al en het tempo (in ieder geval dat van ons) kwam nooit boven de 7 km p. uur uit! Af en toe stopten we even om te genieten van de met sneeuw bedekte bergen rondom ons. Overal lag nog behoorlijk wat sneeuw en hier en daar zagen we zelfs nog mensen met skies, want dit schijnt een bekend wintersport gebied te zijn.
Ik vond het heel gevaarlijk worden wanneer je door die lange donkere tunnels moest fietsen. Links en rechts langs de snelweg lagen van die hele smalle fietspaden met zo'n hoge rand die de afscheiding met de snelweg vormde. En omdat de weg zo steil omhoog voerde moest je fietsen in het kleinste verzet en dus was het af te toe best zwalken op dat smalle pad. Maar het meest enge vond ik het harde en angstaanjagende aanzwellende geluid van de auto's en vrachtverkeer dat vlak langs je heen raasde. Tonnie en Mini hadden zelfs met licht aan op de rijbaan gefietst, maar dat durfde ik niet aan. Achteraf bleek dat er een fietspad naast de tunnel was, speciaal voor fietsers maar..... dat stond niet aangegeven!
Ik was blij toen de donkere lange tunnels voorbij waren en je weer gewoon in het zonlicht op de rijbaan kon fietsen want daar kunnen de automobilisten je goed zien en je ruim voorbij rijden. Alhoewel de betere fietsers veel sneller boven waren, was ik toch tevreden met mijn 2.5 uur klimmen. Geert kwam als laatste omdat hij sommige zware klimstukken was gaan lopen maar ook de tijd nam voor z'n Lidl banaantje. Hermien en Peter kwamen samen kort na mij boven, heel blij dat ze dit stuk met z'n tweeën hadden kunnen doen.
Daarna was het tijd voor een stevige pauze op het zonneterras op 1800 meter!
Na ongeveer 1 uur begonnen we goed ingepakt aan onze afdaling. Soms ging het wel 65 km p. uur via haarspelbochten naar beneden. Het was een heerlijke lange afdaling. Iedereen was gewaarschuwd om voorzichtig te zijn en dus kwamen we allemaal heelhuids beneden. Besloten was om door te fietsen tot een stukje op de Resschenpass en daar een camping te zoeken. De fietstocht voerde ons door kleine maar mooie dorpjes met schilderachtige huizen. Daarbuiten zagen groene dalen met hier en daar zo'n bauernhof met daar om heen koeien met van die grote bellen. Iedereen kent dat Oostenrijkse landschap en toch is het iedere keer weer genieten. Langzaam aan ging bij mij het licht uit. Ik knapte helemaal af na die steile Arlberg Pass klim, misschien kwam dat ook wel doordat ik mijn bepakking op de fiets had gelaten terwijl sommigen hun spulletjes in de aanhanger hadden gestopt. Hoe het ook zij, ik ging langzaam maar zeker kapot! Genieten van de omgeving was er niet meer bij en uitrusten op een bankje onder een kruisbeeld hielp ook niet echt.
Na 84 km. kwam nog 1 pittige klim en dan zouden we op de camping zijn...!
Dat klopte gelukkig - snel de tent opzetten - snel douchen waarna we in de veldkeuken konden gaan zitten die Peter en Hermien ondertussen hadden ingericht. We kregen koffie met koeken of en lekkere warme soep. Het is een geweldig stel, die 2!
Ze sjouwen zich voor ons uit de naad, niets is teveel. Er werd zelfs een grote tent opgezet om morgenvroeg het afscheid van hen passend te betreuren...! Maar ook om nog samen te ontbijten....!
Daarna was het pizza eten in de blokhut op de camping en gauw onder de wol, hopende dat ik nu wel goed kan slapen. Welterusten allemaal.

  • 07 Mei 2014 - 21:49

    Martin En Wilma:

    Beste Ton,

    We volgen jeiedere dag. Het is leuk om te ook lezen. Hoe gaat het met je knie? Blijven schrijven hoor. We denken aan je. Top dat je al zover bent. Hou moed! Lieve groetjes van ons.

  • 08 Mei 2014 - 10:56

    ANNIE TER HAAR:

    Nou zo te horen had je even pech met je knie,maar de dokter is bij je dat is goed. Die heeft wel een pilletje
    en zal je heus niet door laten fietsen als het niet verantwoord is.
    Houd moed Groetjes Annie t.H. Ootm.

  • 08 Mei 2014 - 11:02

    ANNIE Ter Haar OOTMARSUM:

    dag Tonny
    Down HILL is soms nog moeilijker dan een klimmertje. Op tijd schakelen zou JOHAN je zwager gezegd hebben
    daar gaat het om. Nou het is een hele onderneming maar je hebt elkaar en een die alles goed in de peiling houdt. OP naar de volgende dag. En geen gekke dingen doen op de rijbaan fietsen bv als er een fietspad is.
    Goede reis verder.
    GROET ANNIE

  • 08 Mei 2014 - 22:44

    Peter Siemerink:

    Hallo Ton,

    Van deelnemers zijn Hermien en ik veranderd in volgers van......waar zit je nu!

    Dat gaat ons telkens door het hoofd. Zou Verona op de rustdag gelukt zijn, had je de wind mee of tegen?
    Bij thuiskomst bleek onze oprit onbruikbaar ivm aanleg van glasvezelkabels. Morgen stallen we daarom de aanhanger bij Arnold. Dan rijden we terug om de saab op te halen.

    Voor nu welterusten, ik hoop dat de temperatuur aan de andere kant van de Alpen hoger is, zowel overdag als in de nacht. Lekker slapen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

Hallo allemaal, Ik ben Ton Leeuwenkuijl en ik vertrek 2e helft april op de fiets naar Rome samen met een groep echte fietsfanaten. Alhoewel in ons vooroverleg het woord 'pelgrimage' wel is gevallen, wordt geen echte pelgrimstocht want we overnachten niet in de openlucht maar in kleine simpele tentjes. Elke morgen gaat een van de mannen op zoek naar een bakker waarna we samen ontbijten en ons eigen lunchpakket klaarmaken. 's Avond wordt het zoeken naar een eenvoudige herberg, want we koken zelf niet. Voor het overige blijft de fietstocht naar Rome heel basis! Omdat ik het 'Nimba project' een warm hart toedraag, heb ik dit project als zgn. 'goed doel' verbonden aan mijn fietstocht. (zie ook http://www.nimba.nl) De afstand naar Rome is ruim 2100 km. U raadt het al - ik ben op zoek naar sponsors. Stel dat al mijn volgers ook sponsor willen worden en 1 eurocent per kilometer doneren dan ontvangt 'Nimba' bij aankomst in Rome € 21,- van elke sponsor. Dat zou toch geweldig zijn! Ik ben blij met alle volgers maar uiteraard staat het een ieder vrij om zich daarnaast aan te melden als sponsor. Momenteel ben ik volop doende met alle voorbereidingen - een goeie fiets met alle tassen (vóór en achter) heb ik inmiddels, maar aan alle kleding voor koud - warm - regen - wind, etc. moet nog worden gewerkt. Wordt vervolgt!

Actief sinds 25 April 2014
Verslag gelezen: 477
Totaal aantal bezoekers 19614

Voorgaande reizen:

20 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

22 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

22 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 April 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

26 April 2014 - 20 Mei 2014

Fietstocht naar Rome

03 Maart 2008 - 16 Mei 2008

Voettocht naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: