Dag 5 - 31 april 2014 - Reisverslag uit Speyer, Duitsland van Ton Leeuwenkuijl - WaarBenJij.nu Dag 5 - 31 april 2014 - Reisverslag uit Speyer, Duitsland van Ton Leeuwenkuijl - WaarBenJij.nu

Dag 5 - 31 april 2014

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

04 Mei 2014 | Duitsland, Speyer

Sorry beste thuisfront, we hadden tussen deze dagen geen internet verbinding of ik was te moe om me daarmee bezig te houden, maar.....jullie kunnen ons nu weer een paar dagen volgen want ik probeer wel elke dag iets op te schrijven.
Svp. Niet op taalfouten letten want ik heb geen journalisten opleiding gevolgd.

Zoals gezegd, hadden we gisteren na ons eten het groepsoverleg waarbij 2 zaken belangrijk waren.
1. Afchecken of de eerder gemaakte afspraken over de wijze van overnachten nog steeds kloppen dwz. kamperen of jeugdherbergen.
2. De wijze van fietsen en de lengte van de dagtocht. Het aanpikken na een bocht of 'n stop voor verkeerslicht is voor de achterste fietsers lastig. De eersten gaan er meestal als een speer vandoor om zo snel mogelijk het tempo weer op te pakken. Daarnaast moeten de vermoeide fietsers zich tijdig melden om op plek 3 of 4 te gaan fietsen.
Tijdens het overleg merk je heel nadrukkelijk dat de meningen over het overnachten heel verschillend zijn. Maar omdat Peter niet voor niets zijn uitgebreide kampeerspullen in de aanhanger heeft gepakt, werd besloten om min of meer 50/50 te doen en als er op een camping een trekkershut is, dan kan desgewenst hiervan gebruik worden gemaakt. Ook werd afgesproken dat we morgen een halve rustdag zouden houden dwz. de stad Worms bekijken en om 12.00 uur vertrekken.
Daarna hebben we nog gezellig een biertje gepakt en op tijd het bed opgezocht.
Terwijl de anderen op de kamer sliepen heb ik mijn verslagen gemaakt. Daarna heb ik de glimmetjes ook gesloten.
De volgende ochtend werden we om 07.00 wreed en luid gewekt door de klokken van de Domkerk die ze vrijwel vlak voor ons raam hadden gebouwd. Waarom ze dat in het jaar 1100 hadden gedaan, snap ik niet. Maar.....het was wel de eerste nacht dat ik echt lekker had geslapen. Iedereen trouwens, want tijdens het uitgebreide ontbijt zat iedereen fris en monter aan tafel. Nadien gingen sommigen aan de slag met het drogen van hun tenten, anderen gingen hun fietsen poetsen, oliën of bijstellen. Tonnie had alle soorten gereedschap in de aanhanger van Peter gestopt dus het ontbrak ons aan niets.
Hermien, Peter, Sjoerd besloten de stad door te fietsen. We fietsten langs de oude stadswallen en door prachtige tuinen richting de oude Joodse wijk want die moesten we bekijken. Veel smalle straatjes maar ook een synagoge waar we allemaal een keppeltje op kregen. Dat was een 'komisch' gezicht, zeker toen onze groep ook binnenkwam. Uiteraard moest daarvan een foto worden gemaakt!
Wij zijn daarna doorgefietst naar de zgn. oude brug, wat feitelijk nu een gloednieuwe brug is. Daarop heeft men heel vroeger een grote oude vesting gebouwd. Na de oude Dom te hebben bekeken waren we keurig op tijd bij de herberg. De fietsen waren al uit de kelder gehaald en stonden keurig in gelid te wachten om bestegen te worden.
Maar eerst moest er nog gezongen worden voor de jarige Wim Schutte, die vandaag 55 werd.
Vrolijk fietsten we de stad uit voor een ontspannen ritje naar Speijer. Het zonnetje liet zich goed zien en halverwege, dus al na 30 km werd om koffie geroepen. Een voorbij fietsende postbode adviseerde ons naar Backerei Gotz te gaan. Zelden hebben we zo'n grote bakkerij gezien. Alhoewel de koffie goed was viel het gebak tegen, terwijl het er zo lekker uitzag want het bleek geen slagroom te zijn maar van dat vieze vettige witte spul. Dus de foto die je ziet bij het stukje van gisteren is zeer misleidend! Beschouw die foto van mijn smoelwerk maar als een testje!
Tegen 16.45 uur waren we al bij de herberg in Speijer. Het lijkt wel een hotel, zo mooi en schoon. We hadden alle tijd om rustig te douchen en allerlei wasjes te doen.
's Avonds gaf het menu onsen heerlijke pasta met veel vlees plus een uitgebreide rauwkost salade. Nee, best thuisfront, we hebben geen klagen! Sommigen zeiden zelfs dat ze in tijden niet zo lekker hadden gegeten, en dat in een jeugdherberg!
De avonduren heb ik gebruikt om te experimenteren met Jos en Hendrik om foto's bi de site te krijgen. Het is ons uiteindelijk gelukt - we weten intussen alles over fietsen maar over IT... Ho maar.
Het is nu 22.00 uur, en iedereen is al naar bed. Dus ik groet jullie allemaal hartelijk. Welterusten.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

Hallo allemaal, Ik ben Ton Leeuwenkuijl en ik vertrek 2e helft april op de fiets naar Rome samen met een groep echte fietsfanaten. Alhoewel in ons vooroverleg het woord 'pelgrimage' wel is gevallen, wordt geen echte pelgrimstocht want we overnachten niet in de openlucht maar in kleine simpele tentjes. Elke morgen gaat een van de mannen op zoek naar een bakker waarna we samen ontbijten en ons eigen lunchpakket klaarmaken. 's Avond wordt het zoeken naar een eenvoudige herberg, want we koken zelf niet. Voor het overige blijft de fietstocht naar Rome heel basis! Omdat ik het 'Nimba project' een warm hart toedraag, heb ik dit project als zgn. 'goed doel' verbonden aan mijn fietstocht. (zie ook http://www.nimba.nl) De afstand naar Rome is ruim 2100 km. U raadt het al - ik ben op zoek naar sponsors. Stel dat al mijn volgers ook sponsor willen worden en 1 eurocent per kilometer doneren dan ontvangt 'Nimba' bij aankomst in Rome € 21,- van elke sponsor. Dat zou toch geweldig zijn! Ik ben blij met alle volgers maar uiteraard staat het een ieder vrij om zich daarnaast aan te melden als sponsor. Momenteel ben ik volop doende met alle voorbereidingen - een goeie fiets met alle tassen (vóór en achter) heb ik inmiddels, maar aan alle kleding voor koud - warm - regen - wind, etc. moet nog worden gewerkt. Wordt vervolgt!

Actief sinds 25 April 2014
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 19644

Voorgaande reizen:

20 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

22 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

22 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 April 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

26 April 2014 - 20 Mei 2014

Fietstocht naar Rome

03 Maart 2008 - 16 Mei 2008

Voettocht naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: